آذربایجان شرقی؛ خودروساز یا مونتاژ کار
 

منطقه آذربایجان شرقی، با وجود قابلیت‌های برجسته این شهر و استان آذربایجان شرقی در خصوص قطعه سازی، در حال حاضر شاهد هستیم که این استان نتوانسته است سهم خود را در این بین به خوبی ایفا کند. آذربایجان شرقی از دیرباز با قطعه‌سازهای بزرگ مشهور بوده و با توجه به این‌که صنعت قطعه سازی سهم قابل توجهی در اشتغال زایی دارد، بدون شک اگر چرخه تولید خودرو نیز وارد این استان شود می‌تواند در این زمینه حرکت‌های بزرگی انجام شود.

برای یادآوری وضعیت خودروسازی در استان و بایدها و نبایدهای این صنعت به گفت‌وگو با نمایندگان مجلس نشستیم. رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص گفت: آذربایجان شرقی با وجود مجموعه‌های بزرگ تولید خودرو می‌تواند به عنوان قطب خودروسازی کشور مطرح شود.

رضا رحمانی با اشاره به ظرفیت تولید 500 هزار دستگاه خودرو در دو شرکت ایران خودرو تبریز و ایران خودرو آذربایجان، یادآور شد: این مجموعه‌های تولیدی می‌توانند در عرصه اشتغال‌زایی تاثیر بسزایی داشته باشند.

وی اظهار کرد: در تفاهم نامه اولیه تولید، ظرفیت ایران خودرو تبریز 300 هزار دستگاه بوده است ولی متاسفانه در حال حاضر کمتر از 100 هزار دستگاه خودرو در آن تولید می‌شود که امید می‌رود با برنامه‌ریزی صحیح، این مهم در سال حماسه اقتصادی محقق شود. همچنین بر اساس تفاهم نامه، ظرفیت تولید ایران خودرو آذربایجان 200 هزار خودرو است.

رحمانی با اشاره به فعالیت قطعه‌سازی در استان، یادآور شد: این مجموعه‌ها در حال حاضر توانایی تولید قطعات خودروهای اروپایی را داشته و این قطعات به این کشورها صادر می‌شود.

رحمانی با تاکید بر تولید خودروهای به روز و با کیفیت در استان، افزود: اگر قرار بر مونتاژ خودرویی در داخل کشور باشد باید خودروهایی مونتاژ شوند که در حال حاضر در همان کشور اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی ضمن انتقاد از اعتماد نکردن به توان فنی خودرو سازی کشور، گفت: متاسفانه در این خصوص خودمان را دست کم می‌گیریم چرا که موقعیت صادرات و توان فنی لازم در مجموعه خودروسازی کشور وجود دارد.

رحمانی درباره مذاکره خودروسازان بزرگ کشور با شرکت‌های چینی، یادآور شد: هرگونه همکاری با کشور چین باید منوط به همکاری‌های دو طرفه بوده و انتظار می‌رود نتیجه این همکاری‌ها، تولید خودروهای با کیفیت در کشور باشد، در غیر این صورت مجلس به این موضوع ورود پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر حمایت از تولید داخلی، خاطرنشان کرد: صنعت خودروسازی به عنوان صنعت اشتغال آفرین در دنیا مطرح است و بدون شک این صنعت می‌تواند راهگشای مناسبی برای کاهش بیکاری در کشور باشد.

الهوردی دهقانی، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز عنوان کرد: بازار خودرو در ایران رقابتی نبوده و انحصار، کمر خودروسازی داخلی را خم کرده است. خودروسازان داخلی باید به سمت تولید خودروهای با کیفیت و با کمترین قیمت حرکت کنند و این امر ممکن نمی‌شود مگر با رقابتی شدن این صنعت.

وی، وجود تعرفه‌های سنگین برای واردات خودرو را مانعی برای رقابتی شدن این صنعت، عنوان کرد و راهکار رسیدن به مرز ایده آل در خودروسازی را کاهش تدریجی تعرفه واردات خودرو و تعریف مدت زمان مشخص برای خودروسازان داخلی به منظور رسیدن به متودهای روز دنیا معرفی کرد.

دهقانی، نبود استراتژی برای تولید خودرو را یکی دیگر از نواقص این صنعت، اعلام و تصریح کرد: باید استراتژی کلان برای این صنعت تعریف شده و آن را از حالت دوگانگی که در آن گرفتار شده رها کنیم. در حال حاضر خودروسازی ما نه دولتی و نه خصوصی محض است که این امر باعث بروز دوگانگی و در نتیجه لنگ زدن این صنعت شده است.

وی، صاحب برند بودن ایران در بخش خودروسازی را یادآور شد و اظهار کرد: نباید این صنعت ملی به حال خود رها شود بلکه برای رشد آن باید آستین‌های همت را بالا زد که تحقق این امر نه تنها زمینه ساز رشد صنعت و به خصوص قطعه سازی کشور می‌شود بلکه شتاب چرخ‌های اقتصاد کشور را نیز در پی خواهد داشت.

دهقانی تصریح کرد: خودروسازی واقعی در آذربایجان شرقی اتفاق نمی‌افتد و مجموعه‌های تولیدی موجود در استان مونتاژ کار مطلق بوده و در بعضی موارد حتی زمینه افزایش قیمت محصول تمام شده را موجب می‌شوند چرا که صرفا برای انجام مراحل جزیی مونتاژ خودرو، این محصول از سایر خودروسازی‌ها مانند تهران به آذربایجان شرقی انتقال یافته و دوباره مسیر برگشتی را طی می‌کنند.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس، چنین رویه تولیدی و پراکندگی تولید خودرو را بدون توجیه اقتصادی دانست و گفت: با وجود تولید بیش از 80 درصد قطعات خودرو به دست قطعه سازان آذربایجان شرقی، در خوشبینانه ترین حالت، مونتاژ کار بودن برای خودروسازان برازنده استان و صنعتگران آن نیست.

وی بیان کرد: صنعت خودروسازی نیازمند تحرک برای خروج از شرایط یاد شده است که امیدواریم با روی کار آمدن دولت و کابینه جدید، وضعیت موجود، تغییر و خودروسازی واقعی در ایران اتفاق بیفتد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



آخر ماشین
تصاویر،ویدئو و اخبار به روز دنیای خودرو در آخر ماشین
درباره وبلاگ

.:((بسم الله الرحمن الرحیم)):. هدف ما از ساخت این وبلاگ انتشار اخبار خودروی ایران و جهان از منابع تایید شده به مردم عزیز کشورمان است تا حداقل در زمینه اطلاعات عمومی و یا حتی انتخاب و خرید خودرو ایشان را یاری نماییم با آرزوی سلامتی برای شما دوست عزیز .: لطفا نظرات تبلیغاتی ندهید:.
آخرین مطالب
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 100
بازدید دیروز : 199
بازدید هفته : 100
بازدید ماه : 13028
بازدید کل : 462742
تعداد مطالب : 902
تعداد نظرات : 27
تعداد آنلاین : 2